Je bent een product van je verleden

 

Wat is jouw verhaal - Kaartspel


Je bent een product van je verleden.

Zet deze zin jouw ook aan het denken? Tijdens mijn les vandaag, heeft deze zin mij zeker aan het denken gezet. Ik heb de zin ook een paar keer herhaalt in mijn hoofd en direct daarna ook opgeschreven. Betekent deze zin dat jouw achtergrond er voor zorgt wie je nu bent? Zo heb ik deze zin wel opgevat. Je eigen biografie. Jouw eigen leven, jouw verleden, jouw verhaal. Een leven met kennis, ervaringen, herinneringen, geluk, pijn, verdriet, haat, liefde enzovoort. Zorgen al deze elementen er voor wie ik nu ben? Zorgen al deze elementen ervoor hoe ik voor de klas sta en mij open en opstel naar mijn leerlingen toe.

Zoals je merkt komen er ontzettend veel vragen bij mij opspelen als ik nadenk over deze zin. Hoe zorgt mijn verleden ervoor dat ik mij op een bepaalde manier opstel naar mijn leerlingen toe. Komen mijn krachten uit mijn verleden, maar ook mijn valkuilen? Zorgt mijn verleden ervoor dat ik op een bepaalde manier reageer naar andere kinderen toe? En welk stukje uit mijn verleden zorgt hier dan voor? Heeft het verleden echt zoveel invloed op het heden, een heden waar we nu in leven en hoe ik nu voor de klas sta. Daar schrijf ik vandaag mijn blog over.

Na onderzoek in de literatuur ben ik rijker geworden aan deze informatie. Met de zin 'je bent een product van je eigen verleden', wordt er meestal bedoeld dat de persoon gevormd is door zijn of haar eerdere ervaringen, omstandigheden en keuzes. Het verleden van een persoon kan bepalend zijn voor het karakter, persoonlijkheid, overtuigingen en waarden. Het kan denkpatronen, reacties en gedragingen beïnvloeden.

Bijvoorbeeld, als iemand in zijn jeugd veel negatieve ervaringen heeft gehad, zoals verwaarlozing, misbruik of armoede, kan dit een blijvende invloed hebben op hun zelfbeeld, zelfvertrouwen en manier van omgaan met anderen. Aan de andere kant kan iemands succesvolle of gelukkige ervaringen in het verleden hen een positiever en optimistischer wereldbeeld geven.

Er is een filmpje die mij een tijd geleden aan het denken heeft gezet over het verschil in wereldbeeld. Iedereen heeft een ander beeld van de wereld en ook dit komt weer uit je eigen ervaringen. Het filmpje heet dan ook, wat is jouw verhaal. Mensen met een beperking vertellen hoe zij in het leven staan. Ze vertellen hoe ze gekomen zijn op de plek waar ze op dit moment staan. Het wijkt misschien een beetje af van mijn verhaal, maar mijn doel is denk ik duidelijk. Iedereen is zijn eigen persoon en dit zie je terug in keuzes die zijn gemaakt en worden gemaakt.

Dus in essentie betekent het zijn van een product van je eigen verleden dat de gebeurtenissen, ervaringen en keuzes uit je verleden van invloed zijn op wie je bent en hoe je functioneert in het heden, ook in je klas als professioneel. Misschien juist dan, omdat er veel triggers opgeroepen kunnen worden. Leerlingen maken in de maatschappij waar we nu in leven van alles mee. Er kunnen herinneringen van je eigen verhaal naar boven komen, maar er wordt altijd van je gevraagd om professioneel te blijven. Dit kunnen wij als onderwijzers dan ook ontzettend goed. Maar je eigen gevoel, je eigen verhaal, draagt zeker bij in je denkwijze en je manier van handelen. Daarom is het goed om bij situaties na te gaan, waarom je bepaalde keuzes maakt en of je wel die keuzes wilt blijven maken. Het is goed om continu erbij stil te staan of je het product van je verleden nogsteeds wilt zijn. Is diegene nogsteeds wil je op dit moment bent. Maakt diegene verantwoorde keuzes als onderwijzer. Vandaag heb ik geleerd dat ik bewuster mag worden van de handelingen die ik doe. De handelingen die zo klein kunnen zijn, maar zo'n grote invloed kunnen hebben op het leven van een ander. Want jou handelen, maakt het toekomstige product van het verleden van jouw leerling.


Bronnen:

https://www.youtube.com/watch?v=UEjcSgrLlVg

Reacties

  1. Hey Celine, wat een mooie blog over hoeveel invloed je verleden kan hebben. Iedereen kan wat anders meemaken zowel positief als negatief. Als je nu kijkt naar het basisonderwijs, gaan we steeds meer leerlingen krijgen die geïmmigreerd zijn in Nederland. Die krijg je dan in de klas, en je weet niet wat zij hebben meegemaakt. Zijn ze hier gekomen vanwege het werk van de ouders, oorlog of geadopteerd? Meestal hoor je dat wel, maar dat hoeft niet. Ik dacht hieraan, omdat jij als leerkracht handelt vanuit je verleden, maar leerlingen kunnen ook anders denken over school of over hun omgeving vanuit hun verleden. Ik heb een site gevonden: https://www.nji.nl/opvoeden-en-ouderschap/hoe-praat-je-over-ingrijpende-gebeurtenissen-met-leerlingen. Deze site geeft tips hoe je met leerlingen kunt praten die een ingrijpende situatie hebben meegemaakt. Hopelijk heb je er iets aan.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Iets betekenen voor een ander zonder iets terug te verwachten.