Zelfsturing
Opgeven omdat je iets hebt gemist? Er niet aan beginnen omdat je gewend bent de makkelijke weg te kiezen? De keuze maken om er maar gewoon niet aan te beginnen, omdat je het de volgende bijeenkomst wel weer oppakt? Nee, dat is niet mijn style.
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, begin ik mijn blog op deze manier. Door omstandigheden kon ik niet bij de vorige bijeenkomst zijn. Nu kon ik er natuurlijk voor kiezen om aan te geven dat ik de blog niet kon schrijven, omdat ik de informatie niet heb meegekregen.
Daar is mijn keuze niet op gevallen. Mijn keuze is hier op gevallen. Een blog schrijven over zelfsturing. Hoe haal je het beste in jezelf naar boven om toch te doen wat er van je gevraagd wordt, door dit om te zetten in je eigen motivatie. Zelf vind ik het ontzettend leuk om te schrijven. Schrijven over feiten, meningen, fantasieën, noem het maar op. Vandaag schrijf ik over zelfsturing. Naar mijn mening is dit een ontzettend belangrijk onderwerp in de maatschappij, maar vooral ook in ons onderwijs en laat dit nou net het vak zijn waar mijn lezers toe behoren.
In de literatuur wordt bepaald dat zelfsturing een belangrijke competentie is in verschillende contexten, zoals op de werkvloer, in het onderwijs en in persoonlijke ontwikkeling. Zelfsturing omvat het vermogen om onafhankelijk en zelfstandig te handelen, doelen te stellen en deze te bereiken, verantwoordelijkheid te nemen voor eigen beslissingen en acties en om te gaan met verandering en uitdagingen. Het is een belangrijke vaardigheid voor persoonlijke groei en ontwikkeling en wordt ook gewaardeerd in de professionele wereld, omdat het kan bijdragen aan productiviteit, innovatie en resultaatgerichtheid. Ondertussen leven wij in een wereld waar dit van je wordt verwacht. Als leraar focus ik dus op mijn eigen competentie, maar stimuleer ik mijn leerlingen ook om deze ontwikkeling aan te gaan, ja inderdaad, vanaf de kleuters al. Ik vertel je graag waarom.
Het ontwikkelen van zelfsturing vereist onder andere discipline, zelfreflectie, zelfbeheersing, productiviteit en het vermogen om prioriteiten te stellen en effectief te plannen. Hier sluit ons daltononderwijs erg mooi op aan. Door het ontwikkelen van deze competenties kan men beter omgaan met uitdagingen en veranderingen, en kunnen mijn leerlingen zelfstandig en volzelfvertrouwen opgroeien in deze maatschappij waar dit zo hard nodig is.
Op het moment ben ik het boek, MindGym, aan het lezen. In dit boek wordt heel mooi omschreven hoe zelfsturing zich ontwikkelt uit innerlijke motivatie. Het omzetten van je mindset om iets wel te doen, want je eigenlijk niet wilt doen, maar het doet omdat het van je verwacht wordt. Dit is in het onderwijs vaak nog het geval. Iets doen omdat een ander het van je vraagt, maar niet het besef hebben waarom je het doet en dat alles wat van je gevraagd wordt, juist bedoelt is om je te ontwikkelen. Het moet geen takenlijstje zijn wat je voor jezelf afvinkt. Mijn mening is dat alles waar je veel tijd insteekt, een functie moet hebben in je eigen ontwikkeling. Voor mij zitten er niet genoeg uren in een dag, dat is een zin die ik heel vaak uitspreek. Daarom heb ik geleerd dat alles wat ik doe, nut moet hebben. Dit wil ik mijn leerlingen in de klas dan ook zeker meegeven. Tuurlijk, sommige dingen moet je nou eenmaal in het leven. Maar heel veel van die 'dingen' zijn goed voor iets, ergens in jouw ontwikkeling. Als je je daar bewust van wordt, ben ik ervan overtuigd dat het veel simpeler wordt om jezelf te sturen in hetgeen wat belangrijk wordt gevonden en van je verwacht wordt. Dit ga ik dan ook zeker gebruiken in mijn reis tijdens deze module.
Bronnen:
De Jong, W. (2023b). MindGym: Sportschool voor je geest: Meer rust en energie.Zelfsturing |
Talentstimuleren.nl. (z.d.). https://talentstimuleren.nl/thema/talentontwikkeling/model-kader-voor-ontwikkeling/zelfsturing
Reacties
Een reactie posten